Wednesday 26 June 2013

Jerebu oh jerebu

Teks : Zaida Zainol
Grafik : Carian Google Images


Hari ini hujan turun dengan lebatnya. Syukur alhamdulillah, hujan yang turun membawa sejuta rahmat bagi mereka yang bersyukur. Ketika ini, jerebu mulai melanda negeri-negeri di selatan, dan makin berlarutan ke bahagian tengah. Syukur di Kedah ini keadaan udaranya masih baik, cuma kelibat jerebu sedikit- sedikit, tidaklah sampai meghadkan penglihatan.

Jerebu merupakan fenomena atmosfera yang berlaku apabila debu, asap dan zarah pencemaran lain yang terdiri daripada habuk, jelaga, debu, abu dan gas pada atmosfera rendah iaitu pada kedudukan di bawah paras 2 km. Walaupun fenomena ini diihat mengaburi pemandangan indah ciptaan Allah, namun beberapa gas berbahaya turut terapung bersama jerebu iaitu karbon monoksida, methana, nitrat berasid, sulfat berasid dan lain lain kimia. Gambarajah di bawah menunjukkan faktor-faktor yang menyumbang kepada kewujudan jerebu dan kesan daripadanya.


 

Sedikit panduan buat para suri, amalkan meminum banyak air masak, pakai penutup hidung yang sesuai dan kurangkan aktiviti di luar rumah. 

No comments:

Post a Comment