Friday 28 June 2013

Makanan pengaruhi emosi suri

Teks : Zaida Zainol
Ilustrasi : Carian Google Images

Salam semua. Nak sarapan apa pagi ni ya? Hmmm. Jika di kawasan kejiranan saya ini, tak ada banyak pilihan selain kuih muih biasa, nasi lemak dan roti canai. Tetapi jika di Kelantan, menunya sangat pelbagai. Saya suka makan nasi berlauk gulai ayam, pau goreng berinti kacang merah, nasi kerabu daging bakar, ratusan kuih muih yang beraneka di pasar Siti Khatijah. Itu belum lagi menu makan tengahari, menu minum petang dan malam, juga makanan ringan di antara waktu makan. Pendek kata, saya mengiktiraf negeri Kelantan sebagai syurga makanan Melayu. Terdapat juga unsur pengaruh makanan Thailand yang sedap disini, sukar didapati di tempat saya seperti lok cheng dan aiskrim pulut (penjaja aiskrim tersebut perlu membuat satu pusingan untuk memasukkan semua belasan bahan didalam cawan aiskrim, sangat menarik). 

Ada pepatah inggeris mengatakan, bersarapanlah seperti seorang raja, tetapi makan malam seperti seorang miskin. Ini bermakna sarapan perlu berkhasiat dan mengenyangkan, persis seorang raja. Kerana makanan yang dihadam akan membekalkan tenaga yang secukupnya  untuk seharian. Namun, keadaan berbeza sekarang. Ramai cenderung untuk makan bermewah-mewah di waktu makan malam, kemudiannya terus tidur. Kadar kalori yang banyak itu tidak dibakar oleh badan, lalu karbohidrat yang disimpan untuk menghasilkan tenaga ditukar kepada lemak di dalam badan.  Itu antara penyebab kepada obesiti di kalangan rakyat Malaysia. 

Makanan juga mempengaruhi emosi seseorang. Makanan yang berkhasiat, walaupun ringkas dan sekadar mengalas perut mampu menjana tenaga dan daya fikir seseorang. Jika lapar, masakan dapat berfikir dengan fokus dan membuat keputusan dengan rasional. Sebab itulah, antara hikmah kita disunatkan untuk mengambil makanan semasa bersahur, tanda Allah amat menyayangi hambaNya. 









No comments:

Post a Comment