Friday 11 October 2013

Kucing vs Rezeki

Teks : Zaida Zainol
Gambar : Google

Ramai di antara kita yang sangat pemurah dan rajin bersedekah. Banyak cara untuk bersedekah, antaranya melalui wang ringgit, harta benda, doa dan tidak lupa senyuman. Saya sering terlihat nenek di kampung bercakap-cakap dengan kucing, ayam, itik, lembu dan kambingnya. Kadang-kadang lucu juga, nada suaranya seperti bercakap dengan anak, cucu dan cicitnya. Sekejap nada tinggi memarahi. Sekejap nada perlahan umpama menasihati. Malah, kadang-kadang kedengaran sayu seperti meluahkan perasaan. Nenek saya tidak keseorangan. Anak yang bongsu tinggal bersamanya, malah ada beberapa orang anak dan cucu-cucunya juga tinggal bersebelahan. 

Teringat kata-kata ibu, tatkala saya menceritakan perihal kucing-kucing liar yang kerap mengotori dalam dan halaman rumah dengan najis mereka setelah diberi makanan. Kata ibu, berilah makanan pada kucing tersebut. Dan bercakap-cakaplah dengan mereka. Nasihati mereka dengan lembut apa yang kita tidak berkenan. Jika mahu, belailah kepala dan lehernya semasa bercakap mengadap mereka. Juga, minta mereka doakan agar kita dimurahkan rezeki oleh Allah, lalu dapat berkongsi lebih banyak rezeki dengan mereka. Sebenarnya mereka memahami bahasa kita. Cuma kita yang tidak memahami bahasa mereka. 

Setelah itu, saya cuba mengaplikasikan nasihat ibu. Alhamdulillah, kucing-kucing tersebut tidak lagi mengotori rumah saya. Dan saya percaya, doa haiwan yang tidak berdosa ini adakalanya lebih makbul daripada kita sebagai manusia yang penuh dengan dosa setiap hari. 
 


No comments:

Post a Comment