Saturday 5 October 2013

Tanaman - Bahagian 3

Teks : Zaida Zainol
Gambar : Google



Hari ini hujan lebat di waktu pagi. Nyamannya begitu mengasyikkan. Apabila hujan sudah reda, saya bergegas keluar menanam tebu yang terbiar terendam bersama air didalam baldi hampir seminggu lamanya. Alhamdulillah, ini baldi yang terakhir. Saya suka bertani selepas hujan kerana tanah menjadi lembut dek siraman air hujan yang turun bertalu-talu. Lebih memudahkan kerja dan mengurangkan sedikit tenaga yang diperlukan untuk membuat lubang dan menggembur tanah. Saya membeli benih tebu dari seorang kenalan dalam jumlah yang agak banyak, iaitu kira-kira satu guni. Menurut tuan punya ladang tebu, tebu perlu dimiring atau dibaringkan supaya mempercepat tumbesaran pokok tersebut. Kaedah menanam secara menegak tidak sesuai diaplikasikan untuk tanaman ini. Walaupun ia tetap bertunas dan membesar, tetapi kebarangkalian untuk mencambahkan anak pokok yan banyak adalah lebih rendah dibandingkan dengan tanaman secara melintang. Pulang ke rumah, saya membahagikannya kedalam beberapa baldi berisi air bagi menggalakkan kemunculan akar dari setiap ruas. Terdapat dua bahagian tebu iaitu bahagian pucuk dan bahagian batang tebu yang boleh dijadikan benih. Selain mempercepatkan tumbesaran pokok melalui tunas dan akar, kaedah ini perlu jika saya tidak sempat menanam kesemuanya dalam satu masa sekaligus. Beberapa bulan lepas, saya ada menanam kira-kira 25 benih tebu yang terdiri daripada batang dan pucuknya. Namun, kurangnya penjagaan khusus buat benih ni yang memerlukan siraman air yang kerap sewaktu di awal tumbesarannya. Ditambah dengan musim kemarau dan serangan anai-anai yang memakan bahagian dalam tebu ini yang sangat manis. Tebu yang ditanam cuma dapat bertahan sekitar 3 batang sahaja. Yang lainnya cuma tinggal kulit luarannya sahaja. Saya berazam untuk menanam sekali lagi, kali ini dengan semangat untuk lebih memberi perhatian kepada penanaman kali kedua ini.


 Tebu segar

No comments:

Post a Comment